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Sanjeev Sivarulrasa

Tuesday October 25th, 2011 to
Sunday November 6th, 2011


Vernissage:

Sun Oct 30th, 2011 — 2:00 pm - 5:00 pm

Sanjeev Sivarulrasa
The Still of Night

Emerging Canadian photographer and artist Sanjeev Sivarulrasa gave up a career in international tax law to turn his eyes skyward.  Born in Sri Lanka, Sivarulrasa's art combines the beauty of the night sky, astronomy and photography. The Still of Night is his first solo show.  A limited edition colour catalogue has been produced for this show as well.

Sivarulrasa turns his gaze outward to explore the residue of exploded stars, star clusters and distant galaxies in the vanishing night skies.  His work echoes and contrasts that of renowned Canadian photographer Edward Burtynsky who looks down on the earth to explore the residual landscape -- the scars and detritus humans leave in their wake. Both serve to reflect the ecological dilemma of our modern existence.

"When our sun sets, a thousand suns rise to light the night," he says. "This is lost in cities where artificial light dominates the night. I seek out pristine dark skies to see what our ancestors once saw. I delight in the still of night, where fear of the dark gives way to awe."  As his fascination with the night sky grew, Sivarulrasa began travelling from his home in Ottawa to dark-sky locations in Ontario and Quebec. Working from dusk to dawn, he uses telescopes and photographic lenses coupled to modern digital cameras. His photographs on aluminum capture the serenity, splendour and awe-inspiring vastness of the night sky.
FREE LECTURE: "the Birth and Death of Stars" Thurs. eve. Nov. 3rd
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Photographe et artiste canadien émergeant, Sanjeev Sivarulrasa a laissé tomber sa carrière en droit fiscal international afin de lever les yeux vers les cieux.

Né au Sri Lanka, l’art de Sivarulrasa allie la beauté de la voûte étoilée, l’astronomie et la photographie. The Still of Night est sa première exposition en solo.

Sivarulrasa observe et explore les résidus d’étoiles explosées, les amas d’étoiles et distantes galaxies dans le ciel qui semblent disparaitre peu à peu. Son œuvre évoque et contraste celle du célèbre photographe canadien Edward Burtynsky, lequel observe plutôt la terre et la destruction que nous lui infligeons – les cicatrices et détritus que les humains laissent à leur passage. Les deux artistes soulèvent le dilemme écologique de notre existence moderne.

« Lorsque notre soleil se couche, un millier de soleils se lèvent pour nous illuminer dans la noirceur. », nous dit l’artiste. « Tout ceci est perdu lorsque la lumière artificielle domine la nuit.  Ainsi, je suis à la recherche d’un ciel immaculé, où la peur de la noirceur cède place à l’exaltation. » Sa fascination pour le ciel étoilé devenu telle qu’il commença à quitter sa maison à Ottawa, pour aller explorer divers nouveaux lieux moins affectés par la pollution lumineuse.  Travaillant du crépuscule jusqu'à l’aube, il utilise des télescopes et lentilles photographiques combinés à des caméras digitales modernes. Ses photographies sur aluminium capturent la sérénité, la splendeur et l’impressionnante immensité des cieux.